Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

"Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej" – nowa publikacja pracowników naszego Wydziału

Ukazał się podręcznik stanowiący efekt projektu "Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej" koordynowanego przez dr Kingę Annę Gajdę:

Tytuł publikacji

  • w języku polskim: Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej, red. Kinga Anna Gajda, Aneta Pazik
     
  • w języku angielskim Positive Places of European Memory, ed. Kinga Anna Gajda, Monika Eriksen

Nazwa wydawnictwa: Instytut Europeistyki UJ

Miejsce i data wydania: Kraków 2015

Ilość stron:

  • polska wersja językowa: 238
     
  • angielska wersja językowa: 228

Ilość arkuszy wydawniczych:

  • polska wersja językowa: 16,68
     
  • angielska wersja językowa: 16,76

Numer ISBN: 978-83-938406-5-6

Otwarty dostęp: http://www.ic.europeistyka.uj.edu.pl/projekty/projekty-dydaktyczne/pozytywne-miejsca-pamieci/wydanie-podrecznika-on-line

Słowa kluczowe

  • w języku polskim: pamięć, miejsce pamięci, pozytywna pamięć, europejskość, miasto, gra miejska
     
  • w języku angielskim: memory, memory place, positive memory, europeanism, city, city game

Opis publikacji:

Dwujęzyczny podręcznik to efekt badań prowadzonych przez naukowców, studentów, licealistów i gimnazjalistów nad pozytywną pamięcią. Wspólna pamięć została w niej potraktowana jako element budujący tożsamość zbiorową na wielu płaszczyznach: lokalnych, narodowych czy ponadnarodowych. Jak twierdzi Schwan: „Wydaje mi się, że możemy w Europie znaleźć też pozytywną wspólną kulturę pamięci (…). Jeżeli z nich ponownie wytworzymy wspólną płaszczyznę, wspólną bazę europejskich wartości, to będzie to dużo więcej niż opowiadanie, że wszyscy jesteśmy za wolnością, sprawiedliwością i równością". I właśnie taka pozytywna wypowiedź, szukanie tego, co wspólne, ale posiadające siłę wzoru a nie antywzoru, stała się tematem projektu Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej oraz podręcznika. Projekt został sfinansowany z programu Ministra „Uniwersytet Młodych Wynalazców" realizowanego ramach projektu systemowego MNiSW „Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi i ich wynikami" nr POIG.01.01.03-00-001/08 na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego w dniu 22 września 2009 r. (Priorytet 1.1. POIG, Poddziałanie 1.1.3.). W podręczniku pamięć przedstawia jest z perspektywy kulturoznawczej, filozoficznej, historycznej, jako konstrukty życia społecznego, w relacji między mniejszością a większością etniczną a także jako element przestrzeni miasta i demokracji uczestniczącej. Publikacja nie pomija również badań nad nauczaniem o pamięci o traumie i Holokauście.

Spis treści:

Wstęp

I Pamięć – teoria

Pozytywna pamięć i pozytywne miejsca pamięci europejskiej – Kinga Anna Gajda
Tożsamość i pamięć w relacjach między mniejszością a większością etniczną – Dariusz Niedźwiedzki
Pamięć i tożsamość jako konstrukty życia społecznego – Grzegorz Pożarlik
Miejsce pamięci z perspektywy filozoficznej – Marcin Rebes

II Miasto

Gra miejska jako metoda nauczania o pamięci – Kinga Anna Gajda
Strasburg i Schengen jako pozytywne miejsca pamięci o integracji europejskiej – Mirosław Natanek
Konrad Adenauer – Ojciec Europy czy mąż stanu? – Aneta Pazik
Dlaczego warto pamiętać o Józefie Hieronimie Retingerze? – Bogdan Podgórski
Parlament Europejski i jego rola jako europejski symbol demokracji uczestniczącej – Monika Eriksen
Rola instytucji europejskich w podtrzymywaniu pamięci europejskiej – Katarzyna Niemiec
Zrewitalizowane tereny poprzemysłowe jako miejsca pamięci – Elżbieta Święcka
Miejsca pamięci a turystyka – Dagmara Sikora
Ewaluacja Miejsca pamięci jako warunek konstytuujący trzy poziomy tożsamości – Aneta Pazik
Scenariusze gier miejskich w Krakowie, Kolonii i Brukseli

III Holokaust - czyli jak uczyć o pamięci

„Pozytywne" i „negatywne" czytanie świadectw Zagłady. Kilka uwag o percepcji – Bartosz Kwieciński
Czy możliwe jest bycie świadkiem moralnym w post-pamięci Holokaustu? Przykład Międzynarodowej Szkoły Letniej - Nauczanie o Holokauście w Centrum Badań Holokaustu/Katedrze UNESCO ds. Edukacji o Holokauście na Uniwersytecie Jagiellońskim - Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Katarzyna Kopff-Muszyńska
,,Nie ma na świecie nic bardziej niewidocznego niż pomnik". Stolpersteine – ukryte formy upamiętnienia czy ekspansja kultury pamięci w Niemczech? – Ewelina Malik
Sprawiedliwi wśród Narodów Świata - wyzwania dla pamięci polskiej i żydowskiej – Katarzyna Suszkiewicz

IV Metodologia – autoprezentacja

Autprezentacja – Kinga Anna Gajda
Czym jest wystąpienie publiczne – Lidia Sokołowska

Data opublikowania: 19.12.2015
Osoba publikująca: Tomasz Pugacewicz