Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

"Nasza Ameryka wyobrażona: polskie spotkania z amerykańską kulturą popularną po roku 1918" – nowa publikacja dr Jolanty Szymkowskiej-Bartyzel

Uprzejmie informujemy, że ukazała się nowa publikacja pracownika naszego Wydziału.

Autor: Jolanta Szymkowska-Bartyzel

Tytuł publikacji

  • w języku polskim: Nasza Ameryka wyobrażona : polskie spotkania z amerykańską kulturą popularną po roku 1918,
     
  • w języku angielskim: Our imagined America: Polish encounters with American popular culture after 1918,

Nazwa wydawnictwa: Księgarnia Akademicka

Miejsce i data wydania: Kraków, 2015

Ilość stron: 428

Ilość arkuszy wydawniczych: 28,3

Numer ISBN/ISSN: 978-83-7638-610-2

Seria : Societas - Księgarnia Akademicka; 84

Ilość punktów: 35

Słowa kluczowe

  • w języku polskim: wyobrażenia społeczne, amerykańska kultura popularna, transfer kulturowy, modernizacja, amerykanizacja,
     
  • w języku angielskim: social images, America popular culture, cultural transfer, modernization, americanization

Z recenzji dr hab. Małgorzaty Boguni-Borowskiej:

"Jest to książka, która zabiera czytelnika w fascynującą „wyprawę" po Polsce i polskich umysłach. To nie jest opowieść o prawdziwej Ameryce, ale opowieść o tym kim jesteśmy i jacy jesteśmy. O tym jak się zmieniamy. O tym, co myślimy i co czujemy. Jakie mieliśmy i mamy marzenia czy aspiracje. Ta książka to diagnoza stanów umysłu różnych pokoleń Polaków i ich stosunku do Ameryki, jej produktów, do wyobrażeń na jej temat.

Paradoksalnie jest to książka, o czymś niezwykle autentycznym, mimo że jedynie wyobrażonym. Jednak ludzkimi działaniami kierują niejednokrotnie właśnie wyobrażenia. Od tego, jak ludzie wyobrażają sobie różne rzeczy zależy, jaki mają do nich stosunek i jakie podejmują kroki. Pewnie nikt nie jest w stanie powiedzieć jaka jest Ameryka. Nikt nie potrafi jej idealnie opisać, ale to nie ma w tym przypadku znaczenia. Ważniejsze jest, co ludzie „budują" w swoich umysłach na podstawie kolorów, zapachów, smaków, obrazów, dźwięków, filmowych bohaterów, fikcyjnych fabuł. To owe wyobrażenia są niejednokrotnie motywem i bodźcem działania. Być może są one zatem prawdziwsze od autentycznej Ameryki, bo to one przez ostatnie sto lat rozbudzały aspiracje i marzenia Polaków".

Data opublikowania: 05.04.2016
Osoba publikująca: Tomasz Pugacewicz