Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Web Content Display Web Content Display

Islands of Memory: The Landscape of the (Non)Memory of the Holocaust in Polish Education from 1989 to 2015 - nowa publikacja pracowniczki naszego Wydziału

Uprzejmie informujemy, że nakładem wydawnictwa Jagiellonian University Press ukazała się książka autorstwa Jolanty Ambrosewicz-Jacobs pt. "Islands of Memory: The Landscape of the (Non)Memory of the Holocaust in Polish Education from 1989 to 2015"

Autor: Jolanta Ambrosewicz-Jacobs

Tytuł publikacji w języku polskim

  • w języku angielskim: Islands of Memory: The Landscape of the (Non)Memory of the Holocaust in Polish Education from 1989 to 2015.

Nazwa wydawnictwa: Jagiellonian University Press

Miejsce i data wydania: Kraków 2020

Ilość stron: 488

Ilość arkuszy wydawniczych: 30.5

Numer ISBN/ISSN: 978-83-233-4930-3

eISBN: 978-83-233-7189-2

Ilość punktów: 80

Słowa kluczowe

  • w języku polskim: pamięć kulturowa, pamięć o Zagładzie, edukacja o Holokauście, badania empiryczne
  • w języku angielskim: cultural memory, memory about the Holocaust, education about the Holocaust, empirical studies

Opis publikacji

Książka Jolanty Ambrosewicz-Jacobs stanowi interesującą lekturę z dziedziny studiów nad polską pamięcią Holokaustu, a zwłaszcza jej kształtowania w procesie edukacji. Niemal w całości oparta została na wynikach ogólnopolskich badań, które w 2008 roku przeprowadzone zostały wśród młodzieży. Ich celem było przede wszystkim rozpoznanie, co uczniowie wiedzą na temat Holokaustu, jakie jego reprezentacje dominują w ich świadomości, ale także jaki jest ich stosunek do Żydów oraz skala podzielanych antysemickich przekonań. Na zadane pytania respondenci odpowiadali już po publikacji książki Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka Jana Tomasza Grossa, która zaowocowała nie tylko burzliwą debatą na temat współudziału Polaków w Holokauście, lecz również postępem badań na ten temat. Czy te nowe ustalenia o czarnych kartach w polskiej historii, których stale przybywa, przenikają do programów nauczania i treści podręczników szkolnych? Czy mają swój refleks w świadomości młodzieży? Na te pytania Jolanta Ambrosewicz-Jacobs również odpowiada. Jej książka to swoisty raport ze stanu wiedzy polskiej młodzieży przed i po debacie jedwabieńskiej zanim jeszcze agresywna polityka historyczna w obronie polskiej niewinności na dobre zaczęła siać spustoszenie, które nie ominęło edukacji. Jednakże autorka nie ograniczyła się wyłącznie do analizy wyników badań sondażowych. Na podstawie licznych wywiadów z nauczycielami i edukatorami, wniosków płynących z obserwacji uczestniczących, analizy programów nauczania, wytycznych ministerialnych oraz wielu innych materiałów źródłowych, napisała wnikliwą książkę o meandrach polskiej edukacji o Holokauście. Formalnej, upaństwowionej i przenikniętej duchem polonocentryzmu, ale także otwartej, eksperymentalnej i niezależnej. Książka Islands of Memory. The Landscape of the (Non)Memory of the Holocaust in Polish Education from 1989 to 2015 może być zatem również czytana jako dowód uznania dla niekonwencjonalnych form nauczania o Holokauście, lokalnych inicjatyw jego upamiętniania i edukowania o nim poza murami szkół przez samozwańczych strażników pamięci. Ich nazwisk nie znajdziemy na pierwszych stronach gazet, ale to także o nich jest ta książka.

Dr hab. Piotr Forecki, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

okładka książki Islands of Memory

Recommended
<span lang="en">Religion and American Politics – Domestic and International Contexts</span> - nowa publikacja pod redakcją pracowniczki naszego Wydziału

Religion and American Politics – Domestic and International Contexts - nowa publikacja pod redakcją pracowniczki naszego Wydziału

<span lang="en">Introduction to Immigrant Detention in Poland. Theory and Methodology</span> - nowa publikacja współautorstwa pracownika naszego Wydziału

Introduction to Immigrant Detention in Poland. Theory and Methodology - nowa publikacja współautorstwa pracownika naszego Wydziału

Polskie studia wywiadowcze. Stan i perspektywy badań - nowa publikacja pracowników naszego Wydziału

Polskie studia wywiadowcze. Stan i perspektywy badań - nowa publikacja pracowników naszego Wydziału

<span lang="en">„Personal enemies, conceptual friends. Karl Loewenstein and Carl Schmitt on self-destructive legalism”</span> - nowy artykuł pracownika naszego Wydziału

„Personal enemies, conceptual friends. Karl Loewenstein and Carl Schmitt on self-destructive legalism” - nowy artykuł pracownika naszego Wydziału