मुख्य सामग्री पर जाएँ

वेब कॉंटेंट डिसप्ले वेब कॉंटेंट डिसप्ले

नेविगेशन नेविगेशन

वेब कॉंटेंट डिसप्ले वेब कॉंटेंट डिसप्ले

वेब कॉंटेंट डिसप्ले वेब कॉंटेंट डिसप्ले

Grant Polonez Bis dla Centrum Studiów Międzynarodowych i Rozwoju

Z radością informujemy, że Centrum Studiów Międzynarodowych i Rozwoju otrzymało grant Polonez BIS (1, 1 mln zł) na realizację projektu badawczego pt. Opowiadanie o „nowym jedwabnym szlaku”: chiński „huayuquan” (siła dyskursu) w propagandzie kierowanej z zewnątrz przez OBOR/BRI”. Ten nagrodzony przez Narodowe Centrum Nauki projekt poprowadzi dr David O'Brien z Ruhr University Bochum pod opieką profesora Marcina Grabowskiego.

Projekt ma na celu zmapowanie sposobów, w jakie Chiny, KPCh (Komunistyczna Partia Chin) i ich program międzynarodowy są reprezentowane w chińskiej propagandzie skierowanej z zewnątrz (tzw. „exoprop”) dotyczącej inicjatywy Pasa i Drogi (OBOR / BRI). Ten projekt zbada również sposób, w jaki jest to postrzegane i interpretowane przez społeczność poza granicami Chin, aby zastanowić się, w jaki sposób, dlaczego oraz do jakiego stopnia ten exoprop jest skuteczny.

 

W szerszym kontekście obaw związanych z wykorzystywaniem propagandy w służbie militaryzmu i nacjonalizmu (co widać na przykładzie kontroli Rosji nad własnymi mediami w kontekście wojny z Ukrainą) niezwykle istotne jest zbadanie, w jaki sposób obrazy i programy międzynarodowe są wyrzeźbione w propagandzie państwowej – być może szczególnie przykłady, które starają się zdobyć poparcie globalnej publiczności. Wzrosło również zainteresowanie „mediami perswazyjnymi” w kontekście „infodemii” Covid-19. Doprowadziło to do zwrócenia większej uwagi na „perswazję”, ale także na to, dlaczego ludzie odrzucają, a nie po prostu akceptują komunikaty medialne, z którymi mogą się spotkać. Chociaż istnieje ogromna liczba badań na temat chińskiej propagandy, większość koncentruje się na mediach skierowanych do wewnątrz i prawie nie ma badań dotyczących przykładów stworzonych głównie dla odbiorców zewnętrznych.

Biorąc pod uwagę stopień, w jakim Chiny są zainteresowane kształtowaniem określonego wizerunku narodowego w kontekście globalnym, ta nieobecność jest uderzająca. W ostatniej dekadzie nastąpił jednak wzrost liczby anglojęzycznych chińskich mediów. Zostało to oficjalnie sformułowane jako „władza dyskursu” (huayuquan), która jest postrzegana w Chinach jako ważny sposób oferowania „dokładniejszego” obrazu Chin jako narodu i ich programu politycznego, poprzez kwestionowanie głównych zachodnich mediów. Łącząc je, niniejsze badanie proponuje analizę przykładów chińskiego exopropa w projekcie BRI, ale także zbadanie, w jaki sposób jest on postrzegany i interpretowany przez ludzi w różnych kontekstach społecznych i kulturowych.

Więcej na temat grantu na stronie CISAD.

Osoba do kontaktu: Monika Kwiatkowska