Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Grant Polonez Bis dla Centrum Studiów Międzynarodowych i Rozwoju

Z radością informujemy, że Centrum Studiów Międzynarodowych i Rozwoju otrzymało grant Polonez BIS (1, 1 mln zł) na realizację projektu badawczego pt. Opowiadanie o „nowym jedwabnym szlaku”: chiński „huayuquan” (siła dyskursu) w propagandzie kierowanej z zewnątrz przez OBOR/BRI”. Ten nagrodzony przez Narodowe Centrum Nauki projekt poprowadzi dr David O'Brien z Ruhr University Bochum pod opieką profesora Marcina Grabowskiego.

Projekt ma na celu zmapowanie sposobów, w jakie Chiny, KPCh (Komunistyczna Partia Chin) i ich program międzynarodowy są reprezentowane w chińskiej propagandzie skierowanej z zewnątrz (tzw. „exoprop”) dotyczącej inicjatywy Pasa i Drogi (OBOR / BRI). Ten projekt zbada również sposób, w jaki jest to postrzegane i interpretowane przez społeczność poza granicami Chin, aby zastanowić się, w jaki sposób, dlaczego oraz do jakiego stopnia ten exoprop jest skuteczny.

 

W szerszym kontekście obaw związanych z wykorzystywaniem propagandy w służbie militaryzmu i nacjonalizmu (co widać na przykładzie kontroli Rosji nad własnymi mediami w kontekście wojny z Ukrainą) niezwykle istotne jest zbadanie, w jaki sposób obrazy i programy międzynarodowe są wyrzeźbione w propagandzie państwowej – być może szczególnie przykłady, które starają się zdobyć poparcie globalnej publiczności. Wzrosło również zainteresowanie „mediami perswazyjnymi” w kontekście „infodemii” Covid-19. Doprowadziło to do zwrócenia większej uwagi na „perswazję”, ale także na to, dlaczego ludzie odrzucają, a nie po prostu akceptują komunikaty medialne, z którymi mogą się spotkać. Chociaż istnieje ogromna liczba badań na temat chińskiej propagandy, większość koncentruje się na mediach skierowanych do wewnątrz i prawie nie ma badań dotyczących przykładów stworzonych głównie dla odbiorców zewnętrznych.

Biorąc pod uwagę stopień, w jakim Chiny są zainteresowane kształtowaniem określonego wizerunku narodowego w kontekście globalnym, ta nieobecność jest uderzająca. W ostatniej dekadzie nastąpił jednak wzrost liczby anglojęzycznych chińskich mediów. Zostało to oficjalnie sformułowane jako „władza dyskursu” (huayuquan), która jest postrzegana w Chinach jako ważny sposób oferowania „dokładniejszego” obrazu Chin jako narodu i ich programu politycznego, poprzez kwestionowanie głównych zachodnich mediów. Łącząc je, niniejsze badanie proponuje analizę przykładów chińskiego exopropa w projekcie BRI, ale także zbadanie, w jaki sposób jest on postrzegany i interpretowany przez ludzi w różnych kontekstach społecznych i kulturowych.

Więcej na temat grantu na stronie CISAD.

Osoba do kontaktu: Monika Kwiatkowska