Отображение сетевого контента Отображение сетевого контента

Навигация Навигация

Отображение сетевого контента Отображение сетевого контента

E-voting a partycypacja wyborcza – projekt badawczo-dydaktyczny na Wydziale

Zakończył się właśnie projekt badawczo-dydaktyczny koordynowany przez dr Kingę Annę Gajdę oraz mgr Anetę Pazik zatytułowany E-voting a partycypacja wyborcza. W projekcie wzięli udział uczniowie uniwersyteckiej klasy kompetencji międzykulturowej.

W odniesieniu do aspektu badawczego celem projektu jest zweryfikowanie, czy wprowadzenie nowych metod głosowania może stanowić czynnik pozytywnie wpływający na frekwencję wyborczą wśród młodzieży, czyli osób między 16 a 18 rokiem życia.

Motywację do przeprowadzenia tego rodzaju badań stanowiły, z jednej strony, niska frekwencja wyborcza wśród młodzieży (na wszystkich szczeblach władzy – lokalnej, państwowej, europejskiej) oraz rekomendacje ekspertów z europejskich ośrodków badawczych dotyczące sposobów wzmocnienia udziału młodzieży w wyborach politycznych, a wśród których zwraca się między innymi uwagę właśnie na wprowadzenie nowych metod głosowania – jak na przykład przez Internet.

Z drugiej strony, pojawia się pytanie, czy Internet może być postrzegany przez społeczeństwo jako wiarygodne i bezpieczne narzędzie głosowania, tym bardziej, że kontrowersje związane z liczeniem głosów oddanych w wyborach samorządowych w listopadzie 2014 roku mogą wpłynąć na negatywne postrzeganie elektronicznej formy głosowania.

W aspekcie dydaktycznym celem projektu jest promowanie wśród krakowskiej młodzieży pozytywnych postaw wyborczych. Wiążą się one z całym procesem podejmowania decyzji wyborczej, a nie tylko jej efektem finalnym, jakim jest wrzucenie głosu do urny. Młodzież zostanie zapoznana z funkcjonowaniem parlamentu, jego znaczeniem w kontekście sprawowania władzy przez obywateli, z działalnością partii politycznych oraz znaczeniem ich programów wyborczych. Młodzież nabędzie również w ramach projektu kompetencje w zakresie analizy partyjnych dokumentów programowych.

Projekt realizowany był metodą gry symulacyjnej. Oprócz wykładów, warsztatów i seminariów, młodzież uczestniczyła w realizacji części projektu polegającego na symulacji wyborów. Młodzież pełniła różne role w ramach projektu – liderów politycznych, strategów, specjalistów od wizerunku, dziennikarzy, członków komisji wyborczej, jak również wyborców.

Efektem projektu będą teksty naukowe.

Więcej informacji o tym przedsięwzięciu można znaleźć na stronie projektu

Дата публикации: 04.04.2015
Published by: Tomasz Pugacewicz