网页内容展示 网页内容展示

网页内容展示 网页内容展示

Dr Kinga Anna Gajda koordynatorem m.in. grantu o pozytywnych miejscach pamięci europejskiej

Dr Kinga Anna Gajda w ramach koordynowania w Instytucie Europeistyki UJ grantu Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej zorganizowała dwie gry miejskie. Została ona także zaproszona do koordynowania projektu o industrialnej i społecznej rzeczywistości jaworzańskiej.

Pozytywne miejsca pamięci europejskiej

W Instytucie Europeistyki realizowany jest grant ministerialny zatytułowany Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej. Koordynatorem grantu jest dr Kinga Anna Gajda.

Projekt finansowany w ramach programu Ministra „Uniwersytet Młodych Wynalazców" realizowany w ramach projektu systemowego MNiSW „Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi i ich wynikami" nr POIG.01.01.03-00-001/08 na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego w dniu 22 września 2009 r. (Priorytet 1.1. POIG, Poddziałanie 1.1.3.)

Celem projektu jest próba zdefiniowania, znalezienia i opisania pozytywnych miejsc pamięci europejskiej podjęta przez naukowców, studentów, licealistów oraz gimnazjalistów. W ramach projektu pozytywne miejsce pamięci będzie definiowane w ślad za Norą, także jako miejsce historiograficzne (podręczniki), geograficzne, kulturowe i ekonomiczne, wreszcie symboliczne. Młodzież gimnazjalna oraz ponadgimnazjalna wraz ze studentami i pod opieką nauczycieli akademickich próbuje znaleźć i scharakteryzować pozytywne miejsca pamięci. W celu umożliwienia im samodzielnego prowadzenia badań, zachęcenia ich do kreatywności, wchodzenia w dialog zostaną wykorzystane aktywne metody nauczania oraz idąc za wytycznymi Komisji Europejskiej połączone zostaną elementy edukacji formalnej z nieformalną. Wydaje się, iż istotnym elementem projektu jest skoordynowanie współpracy gimnazjalistów i licealistów ze studentami, którzy pełnią rolę peer counsellors. Celem wspólnej pracy młodzieży jest wzajemne mobilizowanie się do pracy, wymianie się dobrymi praktykami, uczenie się dialogu oraz współpracy.

Młodzież odbywała już spotkania w ramach seminariów przygotowujących oraz uczestniczyła w grze miejskiej w Krakowie.

Kolejnym etapem projektu była gra miejska w Kolonii, która została uzupełniona o elementy metody ścieżki. Za pomocą pedagogiki przeżyć i gry miejskiej, czyli mieszanki gier RPG i harcerskich podchodów odbywającej się w czasie rzeczywistym, uczniowie niczym pionki poruszali się po planszy miasta i wykonywali zadania badawcze w celu zrealizowania powierzonej im misji - dzięki kojarzeniu miejsc, faktów, błyskawicznemu rozwiązywaniu zagadek, a przede wszystkim walcząc z czasem, zawsze z góry określonym, pozwali sylwetkę, biografię oraz miejsca związane z Konradem Adenauerem.

Ostatnią grą miejską w projekcie była gra uzupełniona o bieg zadaniowy w Brukseli. Za pomocą pedagogiki przeżyć i gry miejskiej, czyli mieszanki gier RPG i harcerskich podchodów odbywającej się w czasie rzeczywistym, uczniowie niczym pionki poruszali się po planszy miasta i wykonywali zadania badawcze w celu zrealizowania powierzonej im misji - dzięki kojarzeniu miejsc, faktów, błyskawicznemu rozwiązywaniu zagadek, a przede wszystkim walcząc z czasem, zawsze z góry określonym, pozwali miejsca związane z funkcjonowaniem UU w Brukseli. Odbyli również warsztaty w Parlamentarium.

Zdzisław Krudzielski jako architekt industrialnej i społecznej rzeczywistości jaworzańskiej

Dr Kinga Anna Gajda oraz mgr Aneta Pazik zostały także zaproszone do koordynowania merytorycznego oraz metodologicznego projektu zatytułowanego Zdzisław Krudzielski jako architekt industrialnej i społecznej rzeczywistości jaworzańskiej. Projekt finansowany przez Fundację Banku Zachodniego WBK Grupa Santander realizowany jest we współpracy z Gimnazjum nr 2 w Jaworznie oraz Stowarzyszeniem Edukacja i Kultura dla Demokracji.

Celem projektu jest popularyzacja postaci Zdzisława Krudzielskiego – wywodzącego się z Krakowa przemysłowca działającego na terenie Jaworzna, który znacząco przyczynił się do rozwoju miasta, edukacji, a także zafundował ważne obiekty użyteczności publicznej. Dr Gajda i mgr Pazik przeprowadziły ponadto symulację oraz warsztaty poświęcone zagadnieniu kreatywności oraz przedsiębiorczości.

发布日期: 22.06.2015
Osoba publikująca: Tomasz Pugacewicz