Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Uczniowie klas kompetencji wzięli udział w grze miejskiej i zajęciach muzealnych

11 maja 2016 r. uczniowie klas kompetencji międzykulturowych wzięli udział w grze miejskiej zatytułowanej Wielokulturowy Kraków. Poruszając się niczym pionki po planszy Rynku Głównego i okolicznych ulic, dzięki kojarzeniu miejsc, faktów, błyskawicznemu rozwiązywaniu zagadek, a przede wszystkim walcząc z czasem, poznali ukraińskie, litewskie, ormiańskie oraz niemieckie dziedzictwo Krakowa, a także wielokulturowe zapożyczeń z języków obcych, które na stałe weszły do polskiego słownika.

Grę poprowadziła koordynatorka klasy, dr Kinga Anna Gajda, działaczki organizacji Wielokulturowy Kraków oraz student IE.

Następnie uczniowie uczestniczyli w zajęciach muzealnych w Międzynarodowym Centrum Kultury, gdzie zaznajamiali się z pojęciem dziedzictwa, zarówno w kontekście ochrony jego materialnych i niematerialnych przykładów, jak również mniej formalnym jego wykorzystaniu, np. w biznesie czy kulturze popularnej. Na spotkaniu zostały poruszone, takie pojęcia jak dziedzictwo niechciane, rewitalizacja, konserwacja, renowacja, Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO. Dodatkowo zajęciom towarzyszyło zwiedzanie siedziby MCK - Kamienicy "pod Kruki", które miało na celu unaocznić złożoną historię tego miejsca a także misję instytucji.

***

Projekt "Uniwersytecka Klasa Kompetencji Kulturowych" jest realizowany nieprzerwanie od roku akademickiego 2010/2011 w ramach współpracy Instytutu Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz VIII LO w Krakowie.

Nadrzędnym celem klasy jest rozwinięcie u uczniów umiejętności niezbędnych do pracy i komunikacji w międzynarodowym zespole. Do takich umiejętności zaliczono: pogłębienie znajomości kultury Europy, rozszerzenie horyzontów myślowych, zapoznanie z różnymi europejskimi stylami rozumowania, wyrażania uczuć oraz porozumiewania się i współpracy w celu zrealizowania wspólnego projektu.

Ważnymi założeniami projektu są: rozwijanie u uczniów tolerancji i szacunku wobec innych kultur i wartości a także kreatywności, przedsiębiorczości oraz odpowiedzialności za grupę i wykonywane zadanie, umiejętności oceniania i wyciągania wniosków ze współpracy międzynarodowej, dostrzegania przykładów dobrej praktyki i błędów, których należy w przyszłości unikać.

Data opublikowania: 12.05.2016
Osoba publikująca: Tomasz Pugacewicz