Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Gra miejska Śladami Retingera w Krakowie - grant realizowany na Wydziale

W Instytucie Europeistyki UJ realizowany jest grant ministerialny zatytułowany Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej. Koordynatorem grantu jest dr Kinga Anna Gajda.

Projekt jest finansowany w ramach programu Ministra „Uniwersytet Młodych Wynalazców" i realizowany w ramach projektu systemowego MNiSW „Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi i ich wynikami" (nr POIG.01.01.03-00-001/08) na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego w dniu 22 września 2009 r. (Priorytet 1.1. POIG, Poddziałanie 1.1.3.)

Celem projektu jest próba zdefiniowania, znalezienia i opisania pozytywnych miejsc pamięci europejskiej podjęta przez naukowców, studentów, licealistów oraz gimnazjalistów. W ramach projektu pozytywne miejsce pamięci będzie definiowane w ślad za Norą, także jako miejsce historiograficzne (podręczniki), geograficzne, kulturowe i ekonomiczne, wreszcie symboliczne. Młodzież gimnazjalna oraz ponadgimnazjalna wraz ze studentami i pod opieką nauczycieli akademickich próbuje znaleźć i scharakteryzować pozytywne miejsca pamięci.

W celu umożliwienia im samodzielnego prowadzenia badań, zachęcenia ich do kreatywności, wchodzenia w dialog zostaną wykorzystane aktywne metody nauczania oraz idąc za wytycznymi Komisji Europejskiej połączone zostaną elementy edukacji formalnej z nieformalną. Wydaje się, iż istotnym elementem projektu jest skoordynowanie współpracy gimnazjalistów i licealistów ze studentami, którzy pełnią rolę peer counsellors. Celem wspólnej pracy młodzieży jest wzajemne mobilizowanie się do pracy, wymianie się dobrymi praktykami, uczenie się dialogu oraz współpracy.

Młodzież odbywał już spotkania w ramach seminariów przygotowujących oraz uczestniczyła w grze miejskiej w Krakowie. Scenariusz gry konsultowany był z dr Bogdanem Podgórskim, wybitnym Retingologiem.

Za pomocą pedagogiki przeżyć i gry miejskiej, czyli mieszanki gier RPG i harcerskich podchodów odbywającej się w czasie rzeczywistym, uczniowie niczym pionki poruszali się po planszy miasta i wykonywali zadania badawcze w celu zrealizowania powierzonej im misji – dzięki kojarzeniu miejsc, faktów, błyskawicznemu rozwiązywaniu zagadek, a przede wszystkim walcząc z czasem, zawsze z góry określonym, pozwali sylwetkę, biografię oraz miejsca związane z Retingerem.

Data opublikowania: 01.04.2015
Osoba publikująca: Tomasz Pugacewicz